vineri, 20 iunie 2008

Manastirea Ciolanu

Manastirea Ciolanu este localizata la aproximativ 25 de kilometri de Monteoru, pe drumul local direct prin Vernesti, si la aproximativ 45 de kilometri daca se ocoleste pe soseaua principala prin Buzau. Ca reper pe harti se poate lua localitatea Magura, manastirea fiind plasata in imediata vecinatate (peste drum) a Taberei de Sculptura de la Magura.
Aceasta manastire este singura dintre asezarile monahale aflate in judetului Buzau atestata documentar inca din secolul al XVI-lea. Are doua biserici, situate la o distanta de 100 de metri intre ele. Aici exista si un muzeu unde pot fi admirate icoane, unele pictate de Gheorghe Tattarescu prin anul 1886, obiecte de cult si vesminte religioase.
Dupa traditie, manastirea ar fi fost ctitorita de Doamna Neaga la anul 1590, desi alte izvoare indica drept ctitori, la anul 1568, pe boierii Dumitru Ciolanu din Transilvania, Radu si Dragomir Sorescu din Vernesti.
Cladirea bisericii din vale dateaza din 1828, fiind cladita de episcopul Chesarie al Buzaului. Biserica din deal este mai veche si mult mai interesanta. Intrarea sobra, impozanta, casutele care formeaza incinta manastirii, biserica mare si cimitirul in miniatura si linistea formeaza un tot unitar.
Numele acesta de Ciolanu vine, cel mai probabil, de la oasele unor sihastri care au fost descoperite in aceasta poiana. Se pare ca aici si-au gasit refugiul cativa calugari scapati din Bizantul care fusese ocupat de turci, in secolul al XV-lea.
Biserica veche, cu hramul Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, a fost ridicata de Doamna Neaga, sotia lui Mihnea Turcitul, in anul 1589. Era in timpul unei invazii, si Doamna Neaga, impreuna cu cei 5 copii ai sai, s-a refugiat in vatra de sihastrie ce functiona aici.
Unul dintre copii a murit si, dupa toate probabilitatile, ale lui sunt oscioarele ce-au fost gasite, dupa multa vreme, ingropate in dreapta bisericii. Initial, biserica era fara turle si fara pronaos. Timpul s-a scurs peste rugile si truda monahilor din dealul Ciolanului.
In secolul al XVII-lea, dupa obiceiul epocii, manastirea a fost inchinata, vremelnicul beneficiar al actiunii fiind lavra Rusicon, din Grecia. Evident, pustiirea si-a facut simtita prezenta, la scurt timp dupa aceea, stiut fiind ca proasta administrare a grecilor a surpat multe dintre ctitoriile romanilor.
Culmea, un strain avea sa redea Manastirii Ciolanu stralucirea spirituala pierduta. Sfantul Vasile de la Poiana Marului, "de neam din Malo-Rusia", a adus aici, in anul 1763, un numar de 12 monahi moldoveni si munteni. De ce tocmai 12? Pentru ca marele staret, reorganizatorul vietii calugaresti de la noi - impreuna cu Paisie de la Neamt - considera ca numarul 12 este ideal pentru a inchega o obste monahala puternica, unita.
Anul 1766 este pastrat in arhivele manastirii ca reperul cronologic ultim al Evului Mediu, atunci cand manastirea beneficiaza de un tardiv hrisov domnesc. Dupa aceasta, Ciolanu dispare aproape un secol din scriptele istoriei scrise, obstea presupunandu-se a fi risipita.
Anul 1825 este important pentru Ciolanu, caci Episcopul Chesarie al Buzaului incepe ridicarea marii biserici, cu hramul Sfintii Apostoli Petru si Pavel. De atunci, din prima jumatate a secolului al XIX-lea si pana la Decretul 200 din anul 1959, obstea de aici a numarat intre 80 si 100 de vietuitori.
Printre acestia, renumiti pentru talantii lor au fost: Varlaam Protosinghelul, marele compozitor de muzica psaltica, mort in anul 1849 si ingropat in cimitirul manastirii; Gherontie Schimonahul, mutat la Domnul in anul 1952, cel ce a cules nenumarate manuscrise cu texte patristice, a tradus texte filocalice - inaintea parintelui Staniloae - printre care "Introducerile" Sfantului Vasile de la Poiana Marului; apoi parintele Dometie Manolache, buzoian de loc, cel care prin ravna lui a reinviat Manastirea Ramet din Ardeal.
Parintele Dometie - un posibil sfant contemporan - a venit cu cateva maici de la Ramet la Manastirea Ratesti - aproape de Ciolanu - unde functiona o scoala de maici, pentru deprinderea corecta, profunda, a vietuirii monahale.
Aceasta enumerare succinta trebuie sa-l includa si pe arhim. Neofit Smarandoiu, cel care a pastorit manastirea timp de aproape 30 de ani (1967-1997) si care a construit multe corpuri de chilii, a organizat muzeul etc.
La Manastirea Ciolanu sunt adapostite si multe dintre icoanele realizate de Tattarescu, nepot al lui Nicolae Teodorescu Pitarul, cel ce a zugravit biserica mare si care a condus scoala de pictura de la Buzau, pe la jumatatea secolului XIX.
Apoi, singura icoana bizantina a manastirii, pictata la Athos, ce il infatiseaza pe Sfantul Gheorghe, sau o copie - din 1925 - a icoanei Maicii Domnului cu Pruncul de la Dalhauti.
Tot aici gasim un semn de pretuire din partea Patriarhului de Constantinopole, Ioachim al IV-lea, datat in anul 1909; acest Patriarh a fost cel care, la anul 1885, a temeinicit autocefalia Bisericii Ortodoxe din Vechiul Regat.
Din Grecia, in jurul anului 1830, au fost aduse la Ciolanu moastele mai multor sfinti, care se afla intr-o racla, in biserica mare. Astfel, manastirea se bucura de ocrotirea Sfintilor Gheorghe, Mercurie, Pantelimon, Haralambie, Trifon, Eftimie, Ignatie, Acachie, Neofit si Parascheva.
Aici isi petrecea timpul si marele patrolog I. G. Coman. Pe timpul verii isi petrecea vremea studiind cu ucenicii sai. Dar pe atunci lavra buzoiana era populata cu aproape 100 de calugari.
Chiar langa manastire, pe terenurile acesteia, a functionat, in ultimele decenii ale secolului XX, tabara de sculptura de la Magura.
Sursa CrestinOrtodox
Am inceputu cu7 acest mic istoric ca sa stiti despre ce ste vorba.
Noi ne-am dus chiar in ziua de Inaltare, pe 5 Iunie.
Am plecat cam tarzior de acasa, pe la 4 dupa-amiaza, dar am avut timp destul pana s-a inserat sa ne reculegem la Manastire si sa ne plimab putin si prin padure.
Si sa incepem cu pozele si mai povestesc una alta pe parcurs.
Urcam cu masina, peisajele sunt minunate si aerul proaspat de munte.
Photobucket


Photobucket
Si gata, am ajuns, prima poza la Mnastire , foarte frumos.
O liniste profunda, numai un grup de copii care se jucau pe o poienita mai faceau galagie.

Photobucket
Si intram, casutele unde locuiesc maicutele, preotii.....

Photobucket
Inauntru bisericii nu am indraznit sa fac poze, mi se parea prea de tot.
Cateva minute de reculegere mi-a linistit sufletul agitat :D

Photobucket


Photobucket
Ia uitati cata teiul de mare

Photobucket
Era asa de bine sub el :)

Photobucket


Photobucket
In aceiasi curte mai era si bisericuta asta, nu am intrat in ea ca era inchisa.

Photobucket


Photobucket
O pictura dintr-un loc unde era o fantana

Photobucket


Photobucket

Photobucket
Cel mai ult mi-a placut casuta asta

Photobucket
Si niste margarete de la intrarea in curtea bisericii.

Photobucket
Am iesit, am aruncat ochii imprejur, frumos, o stiva mare de lemne

Photobucket
O fantana veche

Photobucket

Photobucket


Photobucket
Si pe partea cealalta de biserica era padurea, la inceput erau crucile acestea

Photobucket
O balta cu broaste, ia ce privire mi-a bagat urata aia :))

Photobucket
Padurea

Photobucket

Photobucket
Si am intins padura pe iarba si daca era Inaltarea am mancat cozonac cu oua rosii.

Photobucket
Portia lu ALin, care numai el a mancat oua, eu doar cozonac :P

Photobucket
Si cu burtica satula, m-am intins pe spate si am pozat cerul :)

Photobucket


Photobucket

Photobucket
Ne-a vizitat si dansul, localnic la manastire, foarte bland si prietenos, ca de altfel si amicii lui.

Photobucket


Photobucket
Un lac

Photobucket
Floare de maces

Photobucket


Photobucket
Si am urcat spre padure, unde pe o suprfata mare sunt tot felul de sculpturi

Photobucket
Una dintre ele

Photobucket

Photobucket
Si aici o parte din ele

Photobucket

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Photobucket


Photobucket

Photobucket


Photobucket


Photobucket
Si am luat-o spre.....
Photobucket
Nu am intrat si in Schit , era tarziu si am zis sa nu deranjam pe cineva.

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Si la coborare ne-am intalnit cu 3 femei care cauta pe o alta, doamna Luci.
Strgau ca disperatele dupa ea Doamna Luciiiii si eu Daaaaaa :)))))
Sracele femei, cu cat ziceam eu Da ele si mai disperate strigau.
Am ras de nu am mai putut, stiu ca nu a fost frumos ce am facut.
Dar au gasit-o pe doamna Luci si au plecat sanatosi :)

Photobucket

4 Comments:

mihaela said...

superbe poze, aliza!
m-am uitat prin ele si mi s-a facut iarasi dor de romania,iar anul asta nu vom ajunge decat la iarna.

Isabela said...

Multumesc Miha :)

Anonim said...

Pai cu ce sa incep Aliza? Retetele tale sunt delicioase ,am incercat o gramada,in fiecare zi aproape gatesc ceva postat de tine ,fotografiile cu bunatatile tale extraordinare, dar cel mai mult si mai mult, mi-a placut ce ai scris despre Manastirea Ciolanu,am plans ,este locul pe care eu il iubesc cel mai mult ,este locul copilariei mele,mergeam de 4-5 ori pe an,bunica ma ducea pe jos prin 4 sate ca sa ajung la manastire,imi doresc atat de mult sa ajung din nou! Au trecut 30 de ani si eu tot acolo ma gandesc,cand intampin un obstacol in viata vreau sa merg acolo sa ma rog sa fie bine dar nu am ajuns deloc. Iti multumesc ca ai adus o mare bucurie in sufletul meu ,am revazut locurile de care imi este tare dor. Felicitari pentru tot !!! O mare admiratoare a ta nascuta in com.Jugureni(aproape de Mizil)momentan in Germania. Multa bafta si mult succes !!

Anonim said...

Draga Aliza ,incep cu felicitari pentru delicioasele retete,probate in fiecare saptamana in bucataria mea,felicitari pentru fotografiile tale cu bunatati!! In ultimul rand super-felicitari pentru fotografiile cu Manastirea Ciolanu,dupa 30 ani ai adus o mare bucurie in sufletul meu,am plans, atat de dor imi este de acele locuri, mergeam cu bunica pe jos de 4-5 ori pe an,tranversam 4 sate ca sa ajungem acolo,cel mai mult imi placea in Sfanta noaptea de Inviere. Cateodata viata nu ne ofera numai bucurii si-mi doresc sa ajung sa ma rog la manastire,dar totdeauna intervine ceva si nu ajung.Iti multumesc din nou, iti doresc mult succes si mult noroc !!!

Blog Widget by LinkWithin